Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udflytterbørnehaven Grantoftes ABC

- punktet vil løbende blive redigeret den kommende tid her i 2025. Sidst redigeret onsdag den 21/5 2025

 

 

Her kan I gå på nysgerrig opdagelse i opslagsværket om Udflytterbørnehaven Grantoftes oplysende hverdags-univers.

 

 

  

 

”En hyldest til hverdagen”.

 

Kære forældre.

Dette er et lille forsøg på, at give et lidt større indblik i vores hverdag.

I ABC’en kan du/I finde næsten alle oplysninger om livet og hverdagen i udflytterbørnehaven Grantofte.

Opdager I, at I synes der mangler at blive beskrevet eller informeret om noget, så skyldes det sikkert bare en forglemmelse/eller noget vi ikke har opdaget, der manglede endnu. Det kan også være, at der er formuleringer der er alt for utydelige/upræcise – sig endelig til.

Nogle af punkterne er stadig under udvikling og proces, og andre udvikler vi hele tiden på.

Send gerne gode forslag til Leon gennem Aula, så vores ABC bliver endnu bedre. 

 

PS: Det kan også være, at I tænker, at det er alt for meget information at få på én gang, og at det virker uoverskueligt – al respons modtages også med taknemmelighed.

Giver det i det i det hele taget mening med en ABC?

 

Tak!

 

 

A

Afhentning:

I kan naturligvis altid hente børn i børnehaven i Trørød. Det skal bare være inden bussen forlader Grantofte kl. 14.30. Vi lander i Ryesgade ca. kl. 15.08. 

I er altid velkommen til at være med i børnehaven en hel eller halv dag. Tal med os om mulighederne. Børnene har brug for at vise jer deres sted, og hvad de kan. ”Se hvad jeg gør/kan”. Husk: Pludselig er børnehavetiden forbi – og I er gået glip af gode glimt fra deres vigtige barndom og hverdag. 

I Ryesgade: Når børnene begynder at komme ud af bussen, er det vigtigt, at I stiller jer langs muren, og venter til jeres børn, kommer hen til jer. Vi sender først de børn, der er hentet ud.

Sørg for at holde fortovet frit for cykler, barnevogne mm. 

Husk at følge vores udsendte retningslinjer. 

 

Aktiviteter:

Hele dagen er fuld af aktiviteter. Aktivitetsbegrebet, skal forstås bredt, for al læring foregår gennem alle de aktiviteter og overgange, der binder hele dagen sammen til en sammenhængende helhed.

Vi melder læreplanstemaer og programmet for ugerne ud i god tid i Aula.

Det giver mulighed for, at I sammen med børnene kan forberede jer derhjemme.

 

Allergier:

Hvis jeres barn har allergier eller er overfølsom for madvarer/insektstik/andet, skal vi absolut have det at vide. Vi ser helst, at vi også får en lægeerklæring på det. 

Nogle allergier kræver at barnet hurtigt får en epipstav. Bruger I sådan en allerede, skal der også være en i børnehaven.

Susanne i køkkenet gør alt for, at der tages højde for alle disse forbehold der kunne være omkring madvarer. Tal med hende om jeres udfordringer.                   

              

Arbejdsweekender:

Vi har tidligere afholdt arbejdsweekender i børnehaven for at forskønne og opdatere vores skønne sted. Lige nu har vi ikke planer om at gøre det igen. 

Det kræver nemlig, at personalet så skal afspadsere på andre travle dage i hverdagen.

 

Arkildesenen:

Arkildesenen er den lille fætter, der binder foden fast til bagsiden af skinnebenet. Uha! Man siger,

at børn der har rørt sig meget får stærke arkildesener. Har man stærke arkildesener, så har de små muskelfibre i hele kroppen fæstnet sig særlig stærkt til skellet. Når man så starter i skole, så er kroppen mere rank og stærk, og man sidder ikke, og falder sammen hen over bordene. Børn med stærke arkildesener fungerer også godt i fællesskaber, nok fordi de har leget meget fysisk og gruppeorienteret sammen med mange andre.

Tænk: Mange af os voksne går mellem 11-18.000 skridt eller flere – og op til 31 etager eller flere – hver dag.(Der er mange trapper i huset) Afhængig af hvor travlt og sjovt vi har haft det.

Små børn, små ben – forestil jer lige hvor mange skridt og etager de må gå hver dag!

 

AULA, AULA, AULA, og atter AULA:

Al kommunikation mellem jer og os foregår gennem det politiske besluttede Aula. Man lærer det at kende. Accepterer det. Med tiden. At leve med det. Til sidst. Den tidsrøver!

 

 

B

 

Bamseven:

Alle børn modtager gennem en ceremoni med tilhørende sang en lille lilla bamseven efter start. 

Den får både navn og tørklæde på.

Den bor i en lille kurv sammen med de andre bamsevenner, og kan tages frem, når der lige savnes lidt, og 

lysten til at kramme nogen er stor.

Bamseven-universet har sit udspring i Marry-kuffertens – ”Fri for mobberi.”

Når man stopper i børnehaven, får man sin bamseven med hjem. For altid.

 

Barnets perspektiv:

Altid barnets perspektiv, altid. Vi forsøger at se verden med barnets øjne/perspektiv. At sætte os i barnets sted.

”Hvordan ville det være at være dig lige nu?” ”Hvad er det, jeg tror du oplever lige nu.” 

Hvad er det, der er på spil for dig?

Vi forsøger at tolke, undersøge, vurdere og understøtte disse – samtidig med at vi har respekt og forståelse for, at fællesskabet også har en plads og betydning. 

Det er ikke altid, man kan få det som man vil. Vi er alle en del af et større fællesskab, hvor alle har rettighed til at blive hørt og forstået. At indgå kompromis er en del af dannelsen.

 

Bedsteforældre:

Bedsteforældre har ret og pligt til, at se deres barns institution, hvis de har mulighed for det.

Ja tak til besøg af dem.

 

Bekymringer:

I må ikke gå og være bekymrede derhjemme. Spild endelig ikke tiden med det. Del disse med os. Altid!

Er vi bekymrede, tager vi naturligvis også kontakt til jer.

Bekymringer kan være en del af det at se sit barn vokse op og de udfordringer det nogle gange møder og

afstedkommer.

Bekymringer er en proces der godt må tage plads, men hurtigt skal afmonteres.

Er vi sammen om dem, kan vi blive endnu bedre til at støtte og udvikle barnet bedst muligt. Og ikke

mindst jer i rollen som forældre.

Vil I tale med vores pædagogiske leder først, så gør endelig det. Bare I gør det.

 

Beskeder:

Beskeder er en vanskelig fætter. Både dem af vigtig-vigtig karakter, og dem af praktisk karakter.

Det kan også være svært, at vurdere hvad der er hvad.

Især alle dem der kommer om morgenen ved bussen, kan være en udfordring.

Mange på én gang, som en myretue! Og I ved, at myrer er hurtige. Pludselig er de væk. Vupti væk. 

Beskeden er glemt.

Send helst beskeder gennem Aula til hele personalegruppen. For det er ikke altid, at hvis beskeden sendes

til en enkelt medarbejder, at denne ser den. Vi har alle 0-dage, ferie og sygdom.

Vi forsøger naturligvis at tjekke vores Aula så ofte vi kan, når vi ikke er optaget af det vigtigste: 

Nærværet med og omsorgen for jeres børn. 

 

Besøg:

Ja? Hvornår kommer du forbi? Hvornår var sidste gang du var her?

Ring, skriv eller spørg. Vi laver gerne aftaler.

 

Bleer: 

Børnehaven har bleer til hverdagen. Vi skifter ble på faste tidspunkter, og når der er behov for det.

Vi tilbyder toiletbesøg ved bleskift, når vi mærker, at børnene selv er ved at få interessen og

nysgerrigheden på toiletterne. Men vi har ikke travlt med, at de smider bleen.

Al bleskift foregår stående for barnet – vi har ingen puslebord.

Bleskift er omsorg på højeste plan, og vi gør os umage med at få den skiftet med respekt for det enkelte

barn.

I overgangen mellem blebruger- og blefri hverdag, aftaler vi sammen hvordan og hvorledes. Det skal

opleves som en succes for barnet, og ikke presse det unødigt. I den periode er der blot brug for lidt mere 

ekstratøj i garderoben. 

En stor bøn: Bodystocking er en svær påklædningsgenstand at håndterer. Børnehavebørn må meget

gerne have underbukser på.

 

Bordbilleder:

Vi tager portrætbilleder af jeres børn gennem Aula, og bruger disse i hverdagen.

Vi placerer billederne på børnenes faste siddepladser

Det gør vi for at gøre det tydeligt for det enkelte barn, at det her, det er nemlig din plads.

Ved bordet fordi: Her skal du sidde igen, ligesom i går og dagen før den. Det giver genkendelighed,

tryghed og overblik. Ingen kan være i tvivl.

Bordbilledet er også barnets billet til dagens måltider. ”Billet, billet, billet,” siger vi når børnene på skift samler dem ind.

 

 

Brand- og evakueringsøvelser:

Dem afholder vi to af om året. Vi har vores egen ”Brand og evakueringsskrivelse ” som vi tager udgangspunkt i.

Vi øver begge øvelser hver gang.

Først øver vi at komme ud af bussen, når den lander foran villaen i Trørød.

Her får alle så brandhjelme på, før vi går til morgensamling i vores grupper rundt omkring i huset.

De voksne indstiller alarm på deres telefoner, så alle går ud til samling på legepladsen, når den lyder.

Her tjekker vi, at alle børn er kommet med ud.

Vi får alle en chokoladekiks for godt arbejde, imens vi hører en historie om brand.

Vi øver os på at komme ud af huset på en god og rolig måde. Ingen panik tak.

 

Vi får besøg af brandvæsnet 1 gang om året, og gennemgår vores lokaler og brandveje.

Brand- og evakueringsøvelserne meldes ud via Aula/ og ugeprogrammet.

 

Busmakker:

Børnene har faste siddepladser i bussen. Børnene får også en fast busmakker, som man sidder sammen 

med i en periode. Oftest 2-3 måneder. 

Det er os personale, der danner busmakkerpar. Det gør vi ud fra forskellige perspektiver og hvilke behov vi

vurderer, det enkelte barn har brug for her og nu. 

Er der behov for justeringer undervejs, så retter vi ind efter disse.

På dage hvor et barn mangler sin busmakker, rykker vi rundt på fremmødte børn, så ingen behøver at

sidde alene. Men vi rykker kun rundt inden for farvegruppen.

Ved at de voksne styrer hvilke børn, der skal sidde med hvilke børn, sikre vi størst mulig inklusion, men også

chancen for, at nye venskaber kan spirer frem.

 

Busregler:

Dem har vi mange af.

Både dem uden foran bussen, og dem inde i bussen. Ved start har I modtaget meget klare og anvisende

anvisninger. Følg dem. Læs den igen hvis I har glemt dem.

Når vores nye hjemmeside kommer op at stå, kan I genfinde skrivelserne der.

 

Bybørnehaven:

Bybørnehaven er vores lille oase inde i byen.

Her er vi i mindre grupper af og til. Det giver os mulighed for en lidt tættere ramme sammen med

børnene, samt en mulighed for at bevæge os lidt rundt i den bydel og by I bor i.

Det giver også en mulighed for at modtage børnene lidt senere, samt afhentning tidligere.

Vi opfordrer jer forældre til at komme og sætte jer ned og se jeres barn i leg, når jeres barn er i

Bybørnehaven. Det giver også mulighed for en lille snak med os.

Bybørnehavens rum er i en proces med at blive endnu mere spændende at være i.

 

Bærbuske:

Dem har vi mange af langs plankeværket – og ja! Vi skal have endnu flere. Det er ren magi at gå 

rundt og se dem vokse og modnes, og ikke mindst til sidst at putte de små velsmagende guldklumper i 

munden. 

Altså når de er klar til det. Jovist, de grønne bliver også spist, men vi øver os på at vente. 

At vente? Den ventetid. Det er en god øvelse: At skulle udsætte. Det kan også være svært.

 

Bøger:

Vi elsker bøger. Vi bruger bøger i mange forskellige sammenhænge og overgange.

Vi forsøger at opdrage børnene til at passe på dem ved at tale om det materiale de er lavet af, og hvad de

indeholder af fantastiske fortællinger og billeder. 

Vi forsøger også, at få børnene til at placere dem i vores bogkasser, så forsiden vender ud af, så andre 

børn nemmere kan finde de bøger, de synes ser interessante og spændende ud.

Vi har et lille lager af bøger, og skifter ud i bogkasserne, når det er tid til det.

Har I bøger i er vokset fra derhjemme, så send dem gerne vores vej.

 

Bålhytten før – nu vores kommende Natur-rum:

Vores skønne Bålhytte kan og må ikke længere bruges til at fyre op i. Røgen er ikke sund for lungerne, og myndighederne fraråder dem. Faktisk er der kommet et forbud.

I stedet for vil vi nu omdanne denne pragtfulde træhytte til et særligt sted hvor vi folder naturen ud.

Vi fortsætter i stedet for med at lave bål i vores udendørs bålsted. Det må vi nemlig godt.

 

 

D

 

Dagsedler og billeder:

Vi forsøger igen og igen og på bedste vis, at dokumenterer vores hverdag gennem Aula. Det med både beskrivelser og billeder. Men det kan være svært både at styre en aktivitet og tage billeder på én gang. 

Brug disse aktivt sammen med børnene, når I taler derhjemme om dagen og barnets oplevelser. 

I må meget gerne efterligne og afprøve de samme aktiviteter derhjemme!                

 

De blå IKEA-poser:

Alle farvegrupperne har deres egen IKEA-pose.

På dem er det påsat et farveskilt med børnenes navne i gruppen på.

Rød, Gul, Grøn, Blå og Lilla.

Læg ting til garderoben deri, og tjek dem også for noget I måske skal tage med hjem igen.

I Bybørnehaven står der en sort balje. Her aflægges det navneløse. Tjek der hvis noget mangler.

 

ÅH! Husk endelig navn i tøjet. TÆNK! I køber tøj i de samme butikker og i samme størrelse.

Så mest for jeres egen skyld, og næsten ligeså meget for vores. 

 

Den styrkede pædagogiske læreplan:

(Kopieret fra uvm.dk)

Den 1. juli 2018 trådte nye regler i kraft om den pædagogiske læreplan i dagtilbud. Med den styrkede læreplan er der kommet et fælles pædagogisk værdigrundlag for alle dagtilbud, og de seks læreplanstemaer fra 2004 er blevet opdateret og udfoldet.

Nogle af de centrale elementer i den nye pædagogiske læreplan er, at børnenes egen nysgerrighed,

børnefællesskaber og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde, og at der er et potientiale

For pædagogik og læring i alle typer at situationer – også for eksempel bleskift, frokosten, legen og

På gåturen. Arbejdet med den pædagogiske læreplan er ikke afgrænset til en særlig aktivitet to timer

om formiddagen, men en integreret del af hele dagtilbuddets hverdag.

Derudover beskriver læreplanen et bredt og holistisk læringssyn, hvor børn skal udvikles, lære og dannes både kropsligt, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt. Den styrkede læreplan støtter også udviklingen af en god evalueringskultur, hvor personale og ledelse forholder sig kritisk og refleksivt til egen praksis.

 

Det pædagogiske grundlag omfatter:

1: Leg. 2: Et barnesyn, hvor det at være barn har værdi i sig selv. 3: Dannelse og børneperspektiver.

4: Læring. 5: Børnefællesskaber. 6: Pædagogisk læringsmiljø. 7: Forældresamarbejde. 8: Børn i udsatte positioner. 9: Sammenhæng i overgange.

 

Vores klynge, har i fællesskab samarbejdet netop om at udformet vores helt egen læreplan, der tager udgangspunkt i ovenstående, og som nu er retningsanvisende for hvordan vi i klyngen sikre at alle børn og familier sikres samme kvalitet i dagtilbuddets rammer.

Vores læreplan kan findes på vores – snart kommende hjemmeside.

 

Dialogisk læsning:

Dialogisk læsning er en metode, der styrker børnenes ordforråd og kommunikative kompetencer.

Dialogisk læsning handler om at have en dialog med det barn eller de børn, du læser højt for, sideløbende

med, at du læser højt. Vi øver os fortsat i denne praksis.

 

Diplom:

Alle børn der stopper i forbindelse med skolestart, får et diplom som bevis for, at børnehavetiden er

gennemført og bestået. Det er også underskrevet af os voksne.

Diplomet kan bruges, når man skal ud i den store verden for at se sig om efter drømmejobbet.

Javist. Der klappes naturligvis når barnet skal op og modtage sit vigtige bevis. Og der tages fotos!!

 

 

E

Eksperter: 

Børnene er eksperter på deres hverdag. Lyt til dem. Spørg ind til deres oplevelser. Hører I noget der

vækker undring, nysgerrighed, forskrækkelse eller rædsel, så tøv ikke med at tage kontakt til os for at få

det uddybet. Vi er afhængige af, at I deler sådanne ting med os, så vi kan forfine vores praksis og tage

nødvendige tiltag/aktioner.

Vil I tale med vores pædagogiske leder først, så gør endelig det. Bare I gør det.

 

F

 

Farveblyanter:

Dem bruger vi virkelig mange af. At tegne er at se: At tegne er at leve. 

 

Fastelavn:

Vi slår katten af tønden til Fastelavn. Vi bruger tønder lavet af pap, og slår katten af tønden i mindre grupper. Det er naturligvis frivilligt, om man vil sminkes og klædes ud, det klarer I selv hjemmefra. 

Er der modstand på derhjemme, så send hele baduljen med i en pose. Så gør vi gerne et forsøg.

Festen er kun for børn. 

Der vil være opslag på Aula i god tid, og en uddybende beskrivelse af dagen.

 

Farvelsangen:

”Grantoftes farvelsang” er en sang vi synger hver gang et barn forlader børnehaven.

Vi printer sangen ud, så man får den med hjem til evig eje.

Teksten er skrevet af en gammel pædagog der hed Line, for mange år siden.

 

"Når (navn) nu rejser, vi siger farvel. Vi ønsker dig alle lykke og held.

 Når (navn) nu rejser, vi siger farvel. Vi ønsker dig alle lykke og held.

 Måske skal vi mødes, og skilles igen. Hold fast og hold om mig, du dejlige ven.

 Måske skal vi mødes, og skilles igen. Hold fast og hold om mig, du dejlige ven"

 

Ja. Den er smuk. Og lidt sørgelig. Man kan godt få en lille tåre i øjnene, når den synges. Det må man også godt få.

          

Melodien er en gammel dansk folkemelodi der hedder: ”Skal Alt Blive Tavshed, Skal Alt Blive Tyst.”

            

Femårs status:

Er en samtale mellem personale og forældre. Vi indkalder til samtalen umiddelbart inden jeres barn skal opskrives til skole.

Samtalen er en status på barnets skoleparathed, med overvejelser om, hvordan vi i fællesskab kan forberede barnet på en så god skolestart som muligt. Op til samtalen har pædagogerne haft fokus på at skaffe sig en status over barnets trivsel samt sproglige, sociale og motoriske udvikling. Inden mødet har forældrene ligeledes gjort sig overvejelser over deres oplevelse af barnet og dets kompetencer. De fælles besvarelser samles i Aula, og kommer til visuel beskrivelse i et hjul.

På mødet finder vi sammen det bredest mulige billede af barnet og dets ressourcer. 

Vi tager stilling til, om barnet har brug for ekstra opmærksomhed på nogle områder den sidste tid i børnehaven, og om vi har bekymringer eller andre opmærksomheder, der skal bringes videre til skole og fritidstilbud.

Er der brug for/ønske om skoleudsættelse taler vi også om det her.

 

Ferier: 

For at kunne planlægge personalets ferier og afspadsering mest hensigtsmæssigt, skal vi vide hvornår I holder ferie, og om I holder fridage i forbindelse med helligdage. Følg anvisningerne der kommer gennem Aula. Det er mere end vigtigt, I får meldt præsist ud. ISÆR ved sommerpasningen i uge 28, 29 og 30. Vi har ikke lyst til at pengene fosser ud af tegnebogen, fordi fremmødet bliver mindre end I har tilkendegivet. 

 

Flødebollemaskinen:

En gammel støvet frue af særlig karakter. Hun tages frem til sommerfesten, og når hun først kommer i   sving, så skal man være god til at gribe!

 

Flåter:

I Grantofte, og som alle andre steder hvor vilde dyr færdes, findes der også i perioder flåter. Vi har ofte ræve og andet spændende vildt på legepladsen, som kan komme forbi og tabe de små bæster. De sidder så snedigt gemt i græsset, og venter på en ny vært. Os. 

Check ofte jeres børn om aftenen, og fjern dem efter de gode anvisninger.

 

Forældrebestyrelsen: (Beskrivelse kommer senere)

 

Forældremøder: (Beskrivelse er på vej)

 

Forældresamtaler:

Samtale i forbindelse med børnehavestart.

Undervejs planlægges enkelte flere, og efter behov

Samtale i forbindelse med skoleopskrivningen. Samtalen tager udgangspunkt i en lovbefalet 5 års status, som handler om skoleparathed.

De fleste forældresamtaler placeres oftest sidst på dagen. Vi har ikke mange andre muligheder. Det betyder at de placeres uden for vanlig arbejdstid – og giver os afspadsering på andet tidspunkt.

Har I brug for at tale, kan I naturligvis altid ringe.

 

Fri for mobberi: 

(Kopieret fra emu.dk)

Fri for mobberi er et forebyggende antimobbeprogram for 0-9-årige børn med værdierne tolerance, omsorg, respekt og mod i centrum. Programmet tager afsæt i den fællesskabsorienterede beskrivelse af mobning i forskningsprojektet eXbus:

1: Mobning er et gruppefænomen. 2: Mobning er udstødelseshandlinger af systematisk karakter.

3: Mobbeformerne kan være direkte og forfølgende eller indirekte og udelukkende. 4: Mobning foregår i en social sammenhæng, som barnet ikke kan trække sig fra. 5: Mobning foregår kun, når der er en magtubalance.

 

Vi bruger kufferten meget aktivt i perioder. Det både for rette fokus på vores fællesskaber, og for at træne og arbejde konkret med børnenes empatiske adfærd.

 

 

Fridage:

Dem kan man næsten aldrig få nok af.

Brug muligheden når I kan. Når skolen indtræffer, bliver den mulighed kraftigt begrænset.

 

Frugt:

Frugten er dagens sidste måltid.

Den indtages i samme faste rammer som hovedmåltidet. Altså med samme faste siddepladser, og billetindkrævning.

Frugtens ramme er også dagens sidste mulighed for lige at få lidt ro i kroppen.

Børnene hjælper gerne til med at dele frugten og brødet rundt.

Af og til hører vi lydbøger. 

 

Frugttræer:

Dem har vi også et par stykker af. Både æbletræer, et kirsebærtræ og et blommetræ. Hvilken herlig spise!

Hvert forår sætter vi små skilte/billeder træerne: Det er forbudt både at klatre og plukke noget fra dem.

Det viser billederne tydeligt.

Men? Er det så svært at overholde? I kan tro vi øver os. Det at se uden at rører, det får det til at krible og krable i hele kroppen.

 

Fuglelopper:

Findes der virkelig noget der hedder det? Jeps. Dem har vi naturligvis mange af i vores fuglerige have. 

Lopperne hopper på fugle, mennesker, katte og andre dyr, og efterlader værten med små irriterende kløende knopper. Der vil ofte være flere knopper på en række. Eller i grupper. Gerne kanten af en påklædningsgenstands ophør.

Faktisk er fuglelopper den hyppigste årsag til loppebid hos mennesker.

Fødselsdage:

Børnehaven har faste traditioner i forbindelse med fødselsdage. Det både med flag i flagstangen, lysritual og en særlig Grantofte-fødselsdags-sang.

At have fødselsdag er en særlig ting. At være i fokus er en særlig ting.

I må gerne komme med kage, fødselsdagsboller, tørret frugt eller lignende til den gruppe barnet er med i. Hvis I har tid, er det rigtig hyggeligt, at I deltager i seancen.

Fødselsdagen holdes inden for den hovedegruppe er placeret i. Tusindbenene eller Bænkebiderne.

Vi opfordrer kraftigt til, at man begrænser mængden af fødselsdagsglæderne.

Fødselsdagen holdes i forbindelse med frugten, og det søde skal ikke fylde meget. Er I usikre, så tal med den/de voksne i jeres gruppe.

Holder I fødselsdag for nogle af kammeraterne i weekenden, skal I sende fødselsdagsinvitationerne med posten. Vi vil ikke se på, at de bliver uddelt på vores fælles område. 

 

Følelser:

Følelser er en måde at forbinde sig til og kommunikerer med omgivelserne på.

Følelser er relationelle.

Følelser er en invitation til dialog.

Følelsers natur er ren ventilation. Lige så hurtigt de opstår, kan de være forduftet igen.

Følelser er også meget mere en det. De er ikke farlige.

Vi hjælper barnet med at være i, og komme igennem dem, når de presser sig på, og flyder over.

 

G

Gammelt tøj:

Vi arver gerne aflagt tøj i passende størrelser. Strømper og underbukser er en særlig mangelvare.

 

Garderoberne:

Hvert barn har sin egen garderobe med billede på.

At holde styr på sine ting giver en garderobe mulighed for.

Vi bruger garderoberne til at få børnene gjort opmærksomme på, at få tingene ordentligt på plads.

At det skal stå og hænge rigtigt.

Det er rart med en lille ekstrabeholdning af skiftetøj i børnehaven.

Hver årstid har sine behov.

Hver garderobe skal indeholde:

Gummistøvler, regntøj, sutsko, ekstra underbukser, undertrøjer, bukser og trøjer.

Ikke for meget, men ikke for lidt – afhængig af barnets alder.

Vi opfordrer også til, at der når tiden er kold nok, også ligger faste børnehavesæt af f.eks termotøj

i børnehaven, så vi ikke skal bringe alt for meget med frem og tilbage.

Vi anvender en lille spiseseddel-lignende afkrydsningsliste, som vi udleverer til jer, når vi oplever mangler.

 

Glashuset:

Glashuset er sprit-nyt. (2025) Det ligner et stort smukt drivhus. Det skal bruges til samlinger og aktiviteter, men ikke til at dyrke planter i.

 

 

H

Havebede:

Vi har flere havebede i børnehaven.

Vi forsøger at plante forskellige ting i dem år efter år.

Skvalderkålen synes også om dem.

Det kræver tid og grønne fingre af få dem til at fungere og give afkast.

Hjemmebesøg:

Vi opfordrer jer til at lade børnene besøge hinanden i fritiden. Disse besøg er med til at knytte de to verdener sammen og styrke venskaberne. At besøge hinanden er store dannelses-rejser. At se andres hjem og livsformer beriger børnene. ”Bor og lever I sådan her? Kan og må man det her?” ”Hjemme hos mig, gør vi sådan og sådan.”

Vi opfordrer jer også til at prøve mange forskellige relationer af, så det ikke kun er de gode venner der igen og igen kommer med. Øv jeres børn at udvide deres relations-cirkler. Hjælp børnehaven med at blive så inkluderende som mulig.

 

Hjemmesiden:

Vi arbejder på, at få vores Aula-hjemmeside op at stå. Den bliver flot og god – kan I tro

 

Hvad har du lavet i dag?

Et spørgsmål der for børn er alt for abstrakt at kunne svare på. For hvor på dagens tidslinje skal man begynde sin fortælling? Hvis de svarer: ”Ikke noget” – er I selv ude om det.

Stil det samme spørgsmål til dig selv. ”Hvad har du lavet i dag?  ”Øh..”

Spørg hellere: ”Jeg så at I skulle…. ”Der var noget med at , …var du med til det?” 

I kan også se på billeder sammen på Aula, og tale ud fra dem.

Vigtigst er det, at det er barnet der får mulighed for sprogligt at gengive dagen og oplevelserne.

Spørg nysgerrigt ind til det. Hvad var let? Hvad var svært? Hvordan føltes det i kroppen?

 

Hviletimen:

Efter frokosten der slutter kl. 11.30, samler vi de børn der har brug for en lille lur.

Hvert barn har sin egen måtte og tæppe at ligge med. 

Bruger barnet sut og bamse, skal der være i den pose, der er barnets hvilepose.

Børn der ikke er faldet i søvn 12.15 tages op.

Kl.13.00 vækker vi børnene igen, og går direkte til frugt-måltidet.

Det er forskelligt hvor længe børnene har brug for en lur.

Det aftaler vi hen af vejen sammen med jer.

 

 

Højtider:

Vi fejrer Jul, Fastelavn og Påske.

Hver højtid har sine kreative muligheder, og dem bruger vi tid på at værne om.

Både med klippe og klistre-ting, og med sang og musik.

 

 

 

I

Insekter: 

Dem har vi masser af. Vi bruger meget tid på at vende træstubbe og gå på jagt efter dem. Vi forsøger også at lære deres navne at kende. Insekter udløser både jubel og gysen. Er den farlig? Tør jeg tage den op, rører ved den og lade den kravle på mig? Ja, vi øver mod og respekt på én gang. Hvor hårdt kan man egentlig klemme på dem, og hvad sker der hvis jeg gør det? Går den i stykker? Dør den? Vi øver det, at passe godt på dem, lige som vi passer godt på hinanden.

 

J

 

Julefest:

Vi arbejder på at få en ny måde at mødes med jer på i julemåneden.

 

Julegaver:

I et eller andet omfang laver vi julegaver med børnene i børnehaven. Det er et tilbud, og hvis børnene ikke føler for det, er der ingen tvang.

 

Juletræ:

Hvert år køber vi naturligvis et stort juletræ til at stå midt på grunden. Det bliver pyntet op med

hjerter og stjerner af træ og lange lyskæder.                                 

 

K

 

Kamera: 

Selvfølgelig må I gerne tage billeder af jeres barn i børnehaven. Men: I må naturligvis ikke tage billeder af andre forældres børn på vores område. Det er forbudt. GDPR kommer efter jer, hvis det sker – og det gør vi også. Ønsker I billeder af barnet sammen med en af de voksne, så spørg om I må først.

 

Kamera på låret:

Ja! Prøv at forestil jer, hvordan et barn oplever hverdagen – også i børnehaven. Hvordan ser

verden ud fra den position? Puha. Bare stentrappen op fra haven er jo et bjerg at bestige, og hele haven med al dens bevoksning og træer. WOW! Måske ikke en jungle, men det tager tid at erobre og mestre det hele.

 

Kost:

Børnene tilbydes hver morgen lidt brød til morgensamlingerne.

Frokosten serveres mellem 11.00- 11.15. På nogle tidspunkter af året, giver det mening at vi spiser forskudt af hinanden, grundet presset på garderoberne og toiletterne. Om foråret og sommeren, er der mindre tøj på, og der kan vi oftest spise klokken 11.00

Alle børn har faste siddepladser.

Måltiderne er hovedsaligt økologiske (over 90%). Børnene tilbydes et glas mælk til frokosten, plus vand. 

Til frugten tilbydes vand. 

Vi arbejder på at få opdateret vores måltidspædagogik, og at få en tydelig ramme for hvad et måltid går ud på. Måltidet er en aktivitet i lighed med alle andre aktiviteter.

 

Kræsen:

Et ord vi ikke bruger. Det er overhovedet ikke pænt at kalde nogen for det. Stop straks med det!

Se under ”Madmod”.

 

Køresyge:

En frygtelig kvalmende fornøjelse både børn og voksne kan lide af. Heldigvis findes der såkaldte køresygearmbånd, som virker for mange.

Vi placerer de køresyge forrest i bussen, og anbefaler en mælke- og yoghurt-fri morgenmad. Opkast med disse ingredienser vil vi meget gerne være foruden.

Vi krydser fingre for at lidelsen fortager sig, jo mere kroppen vænner sig til køreturen.

 

L

 

Lange dage: 

En af de gode ting ved at gå i udflytterbørnehave, det er, at vi er sammen hele dagen fra busafgang til 

hjemkomst. En dag fuld af aktiviteter, relationer, overgange, krav, pligter – det kan dræne godt.

Brug gerne en fridag i ny og næ.

 

Ledelse:

Micki er pædagogisk leder og varetager den daglige drift af institutionen. Klyngeleder er Rikke 

Den pædagogiske linje diskuteres i personalegruppen, de overordnede værdier diskuteres i forældreråd og ledelsesnetværk og klyngebestyrelse.

 

Leg og dannelse:

Leg er en væsentlig del af det at være barn, og et vigtigt element i den nye styrkede læreplan.

Leg og dannelse handler om: 1: At undersøge hvordan det er at være menneske. 2: At leve 

sammen med både sig selv og andre. 3: At møde både det kendte og ukendte i åbenhed.

4: At tilegne sig et bredt repertoire af kulturelle praksisformer, der muliggør deltagelse og ejerskab.

(Skovbjerg, 2017)

Altså elementer der handler om lystbetonethed, kopiering, nysgerrighed, fællesskab at være en 

del af noget, forhandlinger/ kompromisser og socialisering. 

At barnet kan ”se sig selv udefra”. Hvordan er og bliver jeg en god ven?

 

Legetøj:

Lader man blive derhjemme.

I starten er det fint om nye børn har en god krammebamse eller nusseklud med. Og en sut.

 

Lommer:

Lommer er magiske, for ting forsvinder nemt ned i dem. Også ting hjemmefra, som pludselig har 

sneget sig med i børnehaven som en hemmelig passager. Også vigtige ting som helst skulle 

have være blevet derhjemme. Vi nævner i flæng: Mønter, nøgler, smykker, sminke, legetøj med 

videre. 

 

Lus:

Lus er et evigt tilbagevendende landsdækkende problem. Børn med lus modtages først når de er startet 

behandling. Husk at følge op på behandlingen! Vi melder ud i Aula, når vi har fået informationer fra jer.

 

Lukkedage:

Lukkedage i 2023:

Dagene op til påske: Mandag ¾, tirsdag den 4/4, onsdag den 5/4.

Dagen efter Kristi Himmelfartsdag: Fredag den 19/5.

Dagene mellem jul og nytår: 27/12, 28/12 og 29/12.

Obligatoriske lukkedage i Københavns Kommune:

Grundlovsdag den 5/6 og juleaftensdag den 24/12.

 

Lys: 

Vi tror på, at vi er her for at tænde lys for hinanden. Gøre hinanden gode. Og stærke.

Men vi bruger ikke levende stearinlys. 

 

 

Læbepomader/Solstifter:

Dem lader man også blive derhjemme. For børnene elsker at dele ud af deres ejendele.

Sådanne stifter er private, og skal som udgangspunkt kun deles med én selv og ikke andres slimhinder.

 

Lånetøj:

Husk at aflevere lånt tøj tilbage. Al vores lånetøj har en snor isyet. Vi har brug for at få det hurtigt tilbage.

 

M

 

Mad-mod:

Mad-mod handler om at have mod til at smage på nye ting.

Mod til at eksperimentere og lege med nye og ukendte smagsoplevelser.

Mod til at håndterer nye råvarer.

Børn er selvstændige små mennesker, der ofte har en klar holdning til, hvad der skal og ikke skal, puttes i

munden.

Vi arbejder med maddannelse og mad-mod ved vores måltider.

Vi er også i gang med at få beskrevet vores måltidspædagogik i samarbejde med vuggestuen.

Børn bestemmer selv hvad de vil spise, og ikke mindst hvad der skal ligge på tallerken. Vi skubber

nænsomt på, lokker og opfordre med smil og gestus.

 

 

Medicin/receptpligtigt:

Vi deler ikke medicin ud, eller smører med diverse salver mod dit og dat, da vi jo ikke er læger men

pædagoger og pædagogmedhjælper.

Er der helt særlige ekstraordinære forhold omkring sygdom og behandling af denne, indgår vi selvfølgelig

efter grundig vejledning i et samarbejde med relevante fagfolk.

 

Modtagelse om morgenen før busafgang:

For alle jer, der IKKE afleverer ved bussen:

I Bybørnehaven skal I komme senest klokken 7:45, for der går vi i garderoben og får tøj på og begynder at komme ned mod bussen. Alle modtaget børn skal sidde i bussen klokken 8.00.

Bussen kører præcis klokken 8:15. Vi hjælper børnene ind i bussen, så sig farvel et par meter fra busdøren. Parker jeres cykler, vogne mv. væk fra bussen, der er meget lidt plads på fortovet. 

 

Morgensamling/Morgenkufferten:

Vi går direkte fra bussen og ned til morgensamling i de små grupper.

Her siger vi godmorgen til hinanden, dykker ned i Morgenkufferten hvor materialer fra teamatikkerne for ugen/ugerne ligger. Alle grupper har de samme sangmapper, og alle børn har deres personlige kazoo.

Her tilbydes også lidt morgenbrød.

Vi taler om dagen, og det der skal ske.

Bagefter går vi på toilettet, og gør det der skal forsøges (at tisse) og vaske fingre. Bagefter er det videre ud til aktivitet. 

 

 

Myg:

Dem har vi mange af i perioder. Hun-myggen skal bruge blod til sine æg, så en børnehave bliver pludselig forvandlet til et fantastisk spisekammer for dem. Han-myggen nøjes med plantesaft - de er så søde!

Nogle børn får få – andre mange – og andre igen – rigtig mange stik.

Vi har ikke noget vi kan skræmme dem væk med, højest noget man kan smører på, som er lidt lokalbedøvende.

Der findes diverse spray som skulle give en lugt myg ikke kan lide. Dem må vi ikke selv bruge.

Hvad I gør hjemmefra, blander vi os ikke i.

 

 

Måltidet:

Måltidet er en aktivitet i lighed med dagens andre aktiviteter.

Vi er ved at revidere og ensrette måltidets indhold, så alle grupper får samme praksis og indhold.

Vi har fokus på: 1: Faste siddepladser. 2: Selvhjulpenhed. 3: Undersøgelse af maden og råvarerne. Deres smag og udtryk. 4: Om mad-mod. 5: Andre samtaler og fortællinger. 6: Om at føle sig mæt. 7: Oprydning.

Vores samlede Måltidspædagogik bliver udviklet i samarbejde med vuggestuen.

 

 

N

Navn i alt:

Der skal være navn i alt det dit barn bringer ind i institutionen. I tøj og sko kan navnet skrives på det eksisterende mærke i, direkte i nakken, i kanten af sko og under strømpefoden. Til formålet kan benyttes med en vandfast tus eller en tekstil pen. Eller endnu bedre: Navnemærker der kan stryges eller limes på,

Navnet skal kunne læses, det vil sige at I skal tjekke om navnet er gået af eller falmet væk i vask. Det skal være barnets hele fornavn og forbogstavet på efternavnet. Alle objekter uden navn, lægges i ”glemmekurven”. Kurven står i garderoben i Bybørnehaven. 

 

P

Pauser:

Personalegruppen afholder deres overenskomstmæssige ret til 29 minutters pause på skift

mellem ca. kl. 12-13.

 

Perleplader:

Hvilken fantastisk opfindelse. Børnene øver sig i fordybelse, tålmodighed, præcision, fingerfærdigheder, farvekoordinationer, mønstre og efterligninger. Man lærer også sig selv at rumme følelsen af ærgrelse nå man selv eller andre, kommer til at skubbe til den/tabe den, om man skal til at begynde forfra. ARGH!

Oveni kommer alle de fine dialoger man kan få, med dem man sidder tæt på.

Personalegruppen:

Personalegruppen i Grantofte består pt. af 6 personaler.1 køkkenmedarbejder og en gartner. Lige nu er vi 4 uddannede pædagoger og 2 medhjælpere. 3 pædagoger på 37, timer ugentlig, 1 pædagog på 32 timer, og 2 pædagogmedhjælpere på 37 timer ugentlig. 

Ja! Det er os der dækker hele åbningstiden fra 7-17. Hver dag.

Fordi vi er udflytterbørnehave, og optjener mange timer hverdag, udløser det en såkaldt 0-dag hver anden uge. Pt. har vi faste 0-dage.

 

Pinde:

Er der ét sted, hvor der er mange pinde, så er det hos os.

Det vrimler ligefrem med dem. De store træer kaster dem venligt ned til os i massevis.

Brudstykker fra en sang Leon har skrevet: ”En pind kan være stor og lille, en pind kan være kort og lang, en pind kan være tynd og tyk, en pind kan se væmmelig ud, og en pind gør en arm så lang. Pas på hvad du bruger den til!”

Pinde kan bruges til at drille, og det vil vi ikke se på. Vi sender børnene med pinde mellem hænderne ned i Baghaven. Her kan man lege med dem i fred og ro, og ikke gå og gøre andre forskrækket eller bange.

 

 

Pincetgreb:

Et af de vigtiges greb at lære.

Når børn er 9-12 måneder gammel, begynder de at kunne bruge det såkaldte pincetgreb: Evnen til at tage og holde ting med tommel-, pege- og langefinger. Finmotorik på højt plan.

Vi dyrker aktiviteter hvor hænderne kommer i gang og øje-hånd-koordinationen bliver stimuleret.

 

Plaster:

Plaster bruger vi i metervis. Både til de store skrammer og til de små. Også til dem man ikke kan få øje på.

For gør det ondt, så gør det ondt. AV!

Plaster gør mirakler og giver et kæmpe omsorgs-pust.

 

 

R

 

Rabarber:

En vidunderlig sag der vokser i et af vores bede.

Vi plukker og plukker, og laver marmelade ud af dem.

 

Regntøj:

Ingen børnegarderobe uden regntøj i en størrelse der passer barnet. Det skal bo et sæt fast her, for pludselig får vi brug for det.

 

Reklame:

God omtale er guld værd.

Synes I, at andre i jeres gård eller netværk, burde søge os som et sted for deres børn, så spred endelig budskabet bredt. 

Tøv ikke med at få dem til at kontakte vores pædagogiske leder, Micki. (Tlf:30560137)

Vi har af og til ledige pladser – både i børnehaven og i vuggestuen.

Lige nu (juni 2023) er der ledige pladser i vuggestuen.

Både børnehaven og vuggestuen vil have stor gavn af at have familier på vores ventelister, for pludselig er der brug for tilgang af nye børn/familier.

 

 

S

Samarbejdspartnere:

Børne- og ungdoms Forvaltningen, Pædagogisk konsulent, Pladsanvisning, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og sundhedsplejerskerne.

Sikkerhedsseler:

Alle børn spændes fast inden vi kører.

 

Skadestue:

Et sted vi sjældent bruger. Men: Er der behov for at besøge en skadestue, kontakter vi jer

naturligvis. Vi foretrækker, at det er jer selv der tager kontakt til 112 og aftaler hvilken skadestue

der kan modtage jer. Herefter henter i jeres barn og tager selv afsted.

Ved alvorlige ulykker mødes vi på den skadestue børnehaven, er blevet henvist til.

 

Skolegruppen:

Skolegruppen består af de ældste børn i børnehaven. Det sidste år i børnehaven byder på ekstra

udfordringer, oplevelser og krav.

Skolegruppearbejdet opstarter 1/5 året før skolestart. Skolestart sker i det kalenderår man bliver 6 år.

 

Skolestart:

Børn der starter i kommunale skoler overflyttes automatisk.

Børn der skal i privatskole, skal forældrene huske, at det påhviler dem selv at melde deres børn ud af

institutionen.

 

Skiftetøj:

Det er nødvendigt med rigeligt skiftetøj. Det er nemt at blive våd enten fordi man selv er utæt eller fordi regnbukserne er det.

 

Slik: 

Smager virkelig godt, men hører ikke til i institutionen. Ved enkelte højtider og traditioner bruger vi slik. som en del af den pædagogiske aktivitet.

 

Sommerfest:

Hver sommer er der fest. Vuggestuen afholder fest i vuggestuen, og børnehaven i udflytterddelen. Fra 2025 prøver vi noget nyt. Festen afholdes en hverdag sidst på eftermiddagen. 

 

Sommerpasning:

Hver sommer har vi lukket ned i alle klyngens institutioner. Det er i ugerne 28, 29 og 30.

Vi mødes i stedet for i én af dem, med resten af klyngens børn.

Der vil altid være 1-2 kendte personale med fra børnehaven. Det kan også være vikarer.

Vi har et ønske om at sende flest mulige fastansatte på ferie i "Lukkeugerne" idet der så er flest kendte personaler tilbage, når børnene vender retur.

 

Solcreme:

Husk at smøre jeres unger om morgenen, når solen skinner. Især om foråret kan solen være ekstra skrap mod huden. Brug UV-appen og tjek UV-indekset der. Er den 3 og derover, så skal der solcreme på. 

Vi smører efter behov og eventuel leg med vand   

 

Sorg og kriseplan:

Vi har en sorg og kriseplan. Den beskriver hvordan vi forholder os tilfælde af dødsfald i børnegruppen, blandt personalet eller i familierne. Den indeholder overvejelser omkring skilsmisse og andre kriser i familiernes liv. Planen findes på kontoret, bed om en kopi hvis du er interesseret i at se den.

 

Sparring:

Har I brug for sparring i forhold til forældrerollen og udfordringer derhjemme, så brug endelig os.

 

Svømmehallen:

Rundforbihallen tæt på, rummer en skøn svømmehal, som vi elsker at besøge. Dog mest med der største børn, og et par gange i deres sidste år i børnehaven. Der er altid en voksen med, som har gennemgået det årlige livredderprøve kursus, der også skal haves, hvis man besøger stranden. 

 

Sygdom:

Syge børn modtages ikke. Er barnet sygt så meld det gerne ind på Aula.

Vi vil gerne vide om det er smitsomme der er i spil, så vi kan informerer resten af forældregruppen.

Vi ringer altid til jer, hvis barnet har feber eller er sløj, hvis det er kommet til skade eller bare er for ulykkeligt. 

Pjevset om morgenen? Pjevsede børn har brug for omsorg – af deres forældre. Derhjemme.

Opdager vi et barn virker sløvt og uoplagt, måler vi temperaturen med termometer. 

Vi tager temperaturen under armen og lægger 1 plusgrad oveni. Afhængig af tidspunkt på dagen,

aftaler vi med jer, om barnet skal hentes, eller hentes ved bussen når vi kommer hjem.

 

Studerende:

Vi har en sjælden gang pædagogstuderende og PAU elever, de er hos os mellem 3 og 6 måneder.

 

Sut: 

Nogle bruger sut ved børnehavestart. Vi forsøger også med forskellige tiltag, at den ikke bliver boende i 

munden i alt for lang tid, men kun i nødvendige situationer. 

            

Sutsko:

Husk sutsko i en passende størrelse, med navn i.

 

T

 

Tanker:

Tanker er ikke farlige. Alle mennesker har mange tanker hverdag. De må gerne være der.

Børn kan af og til blive overvældet af tanker og følelser. Vi hjælper til med trøst og støtte, og med

til at få vejrtrækningen i ro og berolige nervesystemet med støttende berøringer, forståelse og små 

anerkendende sætninger. 

 

Tavshedspligt:

Alle ansatte i institutionen er omfattet af tavshedspligt, og vi må ikke videregive oplysninger om jeres private forhold uden jeres tilladelse, med mindre der er tale sager, der kommer under underretningspligten.

 

Tegnemappen:

Hver farvegruppe har deres tegnemappe de ligger tegninger og perleplader ned i

. Den ligger i gruppernes IKEA-poser, og I sørger selv for at få kunstværkerne med hjem

 

Telefontid:

I kan fange os hele dagen. Men bedst i tidsrummet mellem 12-13.

 

Telefonnumre:

Børnehaven: 45890423. (8.45-14.30)

Bybørnehaven: 35370432 (7.00-7.45) (15.20-17.00)

Leder Micki Kruse Hansen: 30560137 (7.00-17.00) (Pt sygemeldt)

 

Tine:

Tine er vores skønne gårdgartner. Hun kan altid bruge en hjælpende hånd.

Vi ser hende oftest hver onsdag.

 

TOPI:

(Kopieret fra: hjernenhjertet-dk.ramboll.com)                                                                           

I arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats er TOPI et systematisk og tidseffektivt værktøj til opsporing af udsatte børn allerede fra den første undren. TOPI bygger både på fagpersonalets individuelle og fælles vurderinger og strukturerer den fælles dialog om børnenes trivsel. Formålet med TOPI er at understøtte og kvalificere det pædagogiske arbejde med tidlig opsporing.

2 gange om året gennemgår vi børnene ud fra hvor stærk relation vi har til barnet, og om der skal en indsats til at gøre den bedre. Det er et internt dokument til egen refleksion og praksis.                                2 gange om året der fokus på trivsel og udvikling.                                                                                                          Grøn: Barn i trivsel. Gul: Barn hvis trivsel giver anledning til bekymring. Rød: Barn hvis trivsel giver anledning til stærk bekymring. Den samlede evaluering bliver tastet ind i ”hjernenoghjertet”.

Hvis vi har placeret jeres børn i det gule afsnit, invitere vi jer til en samtale, og deler vores vurdering og undren i fællesskab med jer.

En rød vurdering kommer ikke som et lyn fra en klar himmel. 

Tyggegummi:

Nogle børn får lov til at tygge tyggegummi. Fint derhjemme, men ikke med i munden om morgenen.

Tørklæder:

Lange tørklæder og andre ting der kan hænge fast er bandlyst påklædning.

 

 

U

Udmeldelse:

Udmeldelse skal ske til den 1. eller den 15. i en måned, med en måneds varsel, blanketten findes på

www.kk.dk

 

Ulykker: 

Se under ”Skadestue”.

 

Underretningspligt:

Institutionen er omfattet af underretningspligt, den pålægger os at underrette de sociale myndigheder, hvis vi bliver bekendt med forhold, der måtte give formodning om, at barnets tarv er truet.

 

Ugens sang /kazoo:

Sang er sprogstimulering på højeste plan. Hver uge er der en ny sang på tapetet. Vi øver og øver os på sangene, og taler om hvad de handler om. Vi taler også, om hvem der har skrevet sangen og melodien

 

Udsat:

Alle børn og familier, kan opleve at være særligt udsatte i perioder af livet/børnehavelivet.

At være udsat skal forstås bredt.

Det kan både være i forbindelse med familieforøgelse, flytning, at mor og far ikke lige nu er de bedste venner, skilsmisse, dødsfald i nær familie – altså begivenheder der har indflydelse på den normale trivsel og hverdag, der nu der hjemme for en tid er vendt lidt på hovedet.

Udsat dækker også de familier og børn der står med udviklingsmæssige forhold, der kræver en ekstra indsats for at få et større overblik og afklaring.

Vi vil gerne vide det, når det sker. Vi er her for i tillid og respekt, at hjælpe og forstå hinanden bedst muligt. At passe på hinanden, som en stor familie.

Når børn oplever omvæltende ting på hjemmefronten, bliver børnehaven oftest det sted man kan slappe af, for her er rammerne altid de samme trygge og genkendelige.

 

 

Utilfreds:

Må man gerne være. Vi foretrækker, at I deler den med os, og ikke andre forældre ved bussen om morgenen eller om eftermiddagen. Eller andre steder. Vi er altid lutter øre, og ønsker at gøre en stor forskel for jer og jeres børn.

Vil I tale med vores pædagogiske leder først, så gør endelig det. Bare I gør det.

 

V

 

Vegetar:

Vi spiser meget grønt i hverdagen.

Har I ønsker om en vegetarisk madordning af forskellige grunde, er der plads til det.

 

Velkomstbrev:

Alle børn og familier modtager i god tid før start et personligt velkomstbrev fra os. Børn fra vores vuggestuen får det fysisk langt i deres garderobe, børn udefra på mail, eller ved forbesøg.

 

Velkomstsamtale:

Inden de nye børn starter, ser vi helst, hvis det kan arrangeres, at vi få et lille formøde.

Her er der fokus på at lære hinanden lidt bedre, at give hinanden en god forud indsigt på hvem vi hver især er, og om de der vigtige ting vi skal vide før start. 

 

Venner/venskaber:

Venskaber er vigtige og betydningsfulde for alle børns udvikling. Venskaber er følelser. Alt mellem kærlighed og skuffelser, mellem glæde og gråd. Noget man kan vokse sammen med i samhørighed, og lære meget om én selv. Venskaber kan lukke sig omkring sig selv og ikke give plads til andre.

Venskaber kan ekskludere andre. Bliver venskaberne for begrænsende i hverdagen, laver vi tiltag der løsner op for disse. Vi arbejder på, at børnene møder hinanden på forskellige måder, så nye relationer kan opstå. 

Venskaber kan opstå af mangt og meget, som feks. den pige der engang fortalte, at de blev venner..” fordi hun fandt mine gummistøvler”. Konkrete begivenheder skaber positiv kontakt. For altid.

Vi bruger ”Fri for mobberi-kufferten” for at kunne italesætte og træne venskabets opmærksomhedspunkter.

 

Vejrudsigten:

Det kan anbefales at lytte til vejrudsigten, inden I klæder børnene på derhjemme. Det er vigtigt, at huske at selv om de har lovet op til 12-15 grader, er det en temperatur, vi først opnår senere på dagen. I for- og efterår er det ganske almindeligt, at dagen begynder med bare to til tre graders varme (=vintertøj!).

På den anden side er det også vigtigt at børnene kan ånde, så måske er det ikke nødvendigt med både strømpebukser, lange bukser og overtræksbukser når temperaturen når lidt deropad.

Græsset er altid vådt om morgenen. Sokkerne bryder sig ikke altid om en tur gennem græsset på det tidspunkt.

På morgendage med regnvejr, foretrækker vi, at børnene allerede har regntøj på hjemmefra.

 

 

Ø

 

Økologi:

Vi bestræber os på, at alt hvad vi tilbyder jeres børn at spise og drikke er økologisk. Vores mål er, at mindst 90 % af alle fødevarer er økologiske.

Vi anbefaler at alt, hvad forældrene medbringer til institutionens, er økologisk. 

 

Å

 

Åbningstid:

Vi åbner klokken 7:00 og drejer nøglen om klokken 17.00.

Fra kl. 15.30 – eller 15.45 og frem til kl. 17.00, er der én enkelt medarbejder på job.

 

ÅH?

Er der noget vi har glemt eller misset. Noget der skal uddybes? Send straks besked til Leon.